marți, 7 mai 2013

Traversare din culmea Muntilor Tataru in Muntii Siriu-4-6 mai 2013

Hristos a inviat!
Anul acesta,de Pasti,mi-am propus sa fiu in munti,unde Biserica de inviere sa-mi fie insasi Natura iar preotii sa-mi fie pasarile,cu trilurile lor ,brazii ,molizii precum si  apele involburate de munte.La slujba de Pasti,in marea biserica a muntlor,am cooptat 3 camarazi de nadejde:Adina("Craiasa"),Emil("Bunicu")si Eugen("Pisu").
Lui Emil i-a venit ideea de a traversa de la sud catre nord,2 masive de munti,prin 3 judete;astfel,a fost strabatut Masivul  Tataru,Tatarut si Muntii Siriu ,prin judetele Prahova,Buzau si Covasna.
Pentru localitatea Valenii de Munte,am luat un microbuz de la autogara IDM,situata in imediata apropiere a Garii Basarab.Microbuzul costa 16 lei si prima cursa este la 6:30,in care ne-am urcat.Neasteptat,a fost plina inca de la prima ora a diminetii.Timpul a trecut rapid,pentru ca voia buna era cu noi.Emil-"Bunicul"-ne inveselea cel mai tare.
La orele 9:00 am ajuns in Valeni.Aici este o covrigarie foarte buna,cu covrigi calzi,la sir,dar poti sa-ti cumperi si cornuulete cu nuca,rahat sau cozonaci.Toaleta nu-i,fosta gara e in paragina,asa incat te descurci intr-un fel in verdele crud al primaverii.
Rata de Slon a sosit la 9:45 si a plecat la 10:00.Costa 5 lei de persoana.
Soferul era incantat ca au venit turisti.
"Sa mai veniti,ca avem nevoie de clienti",spuse el,scuipand coji de seminte.
Drumul de la Valeni la Slon trece prin Drajna de Sus si de Jos,fiind o incantare pentru ochi,suflet.De-o parte si de cealalta a soselei domina verdele padurii,cand mai crud ,cand mai inchis.
Slon este un sat interesant de munte ,situat in judetul Prahova,si apartine comunei Cerasu.Aici sunt prelucratori ai lemnului,cei care fac mobila.Satul are o biserica cu Hramul Sfintei Treimi iar aceasta biserica este inconjurata de un zid gros de piatra,ce numai in Ardeal am intalnit.
Localnicii ne priveau foarte curiosi si mirati pentru ca la ei mai greu vin turisti cu rucsaci grei in spinare.Se uitau cum ne puneam masa,afara,undeva la un local din "centru".La un moment dat se stransesera cativa si ne priveau de dupa un gard.Hilara situatie.Cand au vazut ca ciocnim halbele de bere,atunci si-or fi zis ca astia sunt de pe Planeta Pamant ,ca si noi,deci neinteresant.Asa ca vrand-nevrand,curiosii de sateni au spart gasca si-au plecat.Satul are ulita principala care urca intr-o panta care te face sa gafai tare.Emil avea chef de vorbarie cu toata lumea.Deja unii localnici il recunoscusera si a tot trebuit sa ne oprim,ca sa vorbeasca cu ei.
Vremea era tare instabila,sambata;desi anuntasera soare,"ne-au mintit ca la meteo".Aversele de ploaie au cazut cu intermitenta.Dupa terminarea ulitei principale intalnim o troita pe care e scris"Doamne-Ajuta".Ne mentinem pe stanga,urmand poteca ,drumul prafos ce se inscrie pe culmile domoale.Intalnim adesea copaci seculari,interesanti.Covoarele de papadie dau contrastul necesar fotografiilor,care ies grozav;chiar daca cerul este mohorat,verdele piscului Clabucet si galbenul floricelelor pun aparatele foto in miscare.
Intalnim o fantana cu o cumpana si marcajul ,care este cruce albastra.In departare,se profileaza Varful lui Crai,1473 metri,triunghiular.De fapt,sunt 2 varfuri triunghiulare.
Mi se pare foarte departe dar Emil ma incurajeaza.
Avem noroc cu un nene batranel care vine din urma cu o caruta,trasa de 2 cai frumosi,puternici,mari.Ne spune ca l-au costat 15000 lei,adica o suta cincizeci de milioane de lei vechi.
Caii ne duc foarte bine timp de vreo ora,scurtand astfel di timp.Personal consider ca am fost transportati circa 5 km,dar este util pentru timpul nostru.Realizez ca avem eorm de mult de mers,astazi,pe 4 mai 2013.
Cei 3 tovarasi de munte urca toata creasta Varfului lui Crai,insa eu,mai varstnic,merg incet si sigur pe marcaj.
Sincer,n-am nici o motivatie sa urc acest pisc pentru ca peisajele se vad extraordinar si de pe serpentinele drumului.Pana la urma,ei n-au scurtat cu nimic,am ajuns cu totii cam in acelasi timp,intr-o sa.
Precizez ca inainte de a urca varful lui Crai,la baza,este un izvor amenajat.Sunt 3 adaposturi-stane-pana aici.
 Ne inderptam pe Culmea Butii,spre Tabla Butii.In stanga se vede Ciucasul,un pic din varf,dar si Culmea Zaganului.
Este un arboret variat,de la zada,la molid,gorun si brad.
Intalnim o constructie din beton ce mi se pare bizara,aici ,intr-un platou montan,insa aflu ulterior ca a fost pilonul unui funicular.
La cimitirul Eroilor cazuti in primul Razboi Mondial ,de la Tabla Butii ,ajungem pe la ora 17:00,in conditiile in care am plecat din Slon pe la ora 12:00.
Mergem acum pe marcaj banda rosie care strabate creasta Muntilor Tataru si Tatarut.Nu urcam nici unul din cele 2 varfuri.Pe la ora opt seara suntem intr-o poiana ,pe un platou inconjurat de arbori seculari.Nu am mai vazut o stana de 3 ore si propun sa ne intindem corturile.Eugen lasa rucsacul si alearga pe culme,in speranta ca vom gasi un adapost pana la lasarea intunericului.
Vede o stana,hat.departe,sub varful Tatarut.Este stana din Tatarut,aflata la 1350 metri altitudine.
Pana la ea mai facem 45 de minute.
Este in regula,avem cate un pat de lemn pentru fiecare.
Avem si vatra de foc.
Eu fac focul iar ceilalti pregatesc masa.
Adina prepara o ciorba  de leustean cu fidea.
Vine Pastile,insa Eugen deja doarme;Emil,eu si cu Adina stam de vorba.Adina pica lata de somn ,apoi si eu.Ramane Emil la o cana cu vin.
Dimineata de 5 mai este superba,dar friguroasa.Varful Ciucas se vede in sfarsit,intr-o lumina placuta.
Ne indreptam pe banda rsie,spre est-nord-est,spre Masivul Siriu.Traversam o padure cam lugubra ,apoi urcam zdravan.In golul alpin dam si de zapada,dar e doar un petic.
Apoi iesim intr-o poiana imensa de unde se vede bine Varful Bocarnea sau Siriu,1652 metri si Poarta Vanturilor.
Este cald astazi si mergem la pantaloni scurti.
Sunt unii cu un Aro vechi ,care fac o mare galagie.
In poarta Vanturilor ,marcajul este punct rosu,pana la Lacul Vulturilor.
Timpul este de 30 de minute.
Inainte de lac,mergem pe marginea unui fost lac,acum fiind o mlastina cu iarba.E interesant oricum aici,sa stii ca s-a format un microclimat unde exista viata.
La lac sunt galagiosii cu Aro vechi.Pun manele,urla.
Nu e Teodor Cardei aici,ca ar fi fost liniste.
Lacul Vulturior are o culoare verde inchis dar depinde foarte mult de lumina ce se reflecta in el.
Am vazut un sarpe,atunci cand m-am dus la izvorul de pe partea opusa cantonului.
Apa era destul de rece.
Am vazut ca sunt pesti mici.Sunt si broscute in lac.
Adina ramane ,din nefericire pentru ea,la tabara noastra cu rucsaci.Nu vrea sa urce pe Malaia,1662 metri.
Eu,Bunicu si cu Pisu' urcam cel mai inalt varf din zona.Dar cei doi baieti merg printre niste arini de munte,iar eu urc un culoar inierbat,pana in creasta.Se vede bine Penteleul.
Fac poze cu creasta usor stancoasa a Malaiei,apoi cu varful.Ii astept pe baieti,dar ei sunt departe.Cobor.
Adina este terorizata de urletele cocalarilor,si pleaca cu rucsacul mai sus de canton;la fix,pentru ca venim si noi si plecam.
De-acum este liniste si ne vom indrepta catre stana din Siriu.
Decidem coborarea pana aproape de Crasna.Dupa primul pod,al Urlatorii Mici,la stanga este un canton de vanatoare ,la circa 100 de metri.Este ascuns de niste molizi,se vede doar acoperisul.
Seara facem un foc ,mancam paste cu sos de rosii,Adina face din nou supa de leustean cu fidea,eu scot vinul,Bunicu filmeaza iar Pisu'aduce galeti de apa.
Noaptea este calduroasa in canton.
Pe 6 mai 2013 ne-am trezit la 6:30 iar la 8:00 am plecat spre Crasna.Drumul forestier este bun si nu mai este deloc de urcat.La intrarea in mica localitate,venind dinspre munte,intalnim baracile forestierilor.
Un nene ,care detine o casa aici,ne invita inautru,la o cafea si cozonac.Adina nu intra,nu-i place situatia.Nu stam mult,vreo 20 de minute,pentru ca nenea vrea sa afle informatii despre zona subalpina,de creasta.
La ora 10:30 vine rata de Buzau-Intorsura-Brasov.
Este full si soferul,mai mai sa nu ne ia.
Am coborat in Intorsura Buzaului.Biletul a costat 4 lei de persoana.
In Intorsura  intram un pic intr-o  biserica uriasa ,pentru un orasel.
Apoi mergem la o terasa si bem niste beri.Trenul este la 11:45,Regio,si costa 5,2 lei,de persoana.
Drumul pe CF Intorsura Buzaului-Brasov,este splendid.Sunt 2 tunele foarte lungi,apoi trenul merge deasupra unei depresiuni .Acoperisrle caselor parca se vad din avion ,de aici,din tren.Interesant.Si totul abunda de verdele padurilor intinse si misterioase.
Pe la ora 13:00 suntem in Brasov.E cald.Eugen,Adina si Emil mananca de la "Pi-piron".
Mie nu imi place.
In tren este o aglomeratie groaznica,de la Predeal.
Ajung foarte obosit acasa,dar incantat sa descopar locuri noi ale patriei.

1. Adevarat a inviat !

Uite albumul meu din Slon :

Salutari !

1. faine dealuri, iata ca ai ajuns si la polul frigului! as intreprinde totusi ceva asemanator insa la caderea frunzelor. mie mi se pare mai viu colorat. Sint oameni care n-au vazut Bucurestiul si daca vad un turist girbovit sa vezi atunci! Viata e destul de grea la "munte", acolo sus unde odata am cumparat o tocitoare pentru strugurii obtinuti la podgoria din Valea Calugareasca(1991 cind am ajuns parca ultima data prin Slon-Cerasu). Spor

2. Valenii de Munte, cu gara abandonata(din pricina ca cfr a renuntat la linii, a "vindut" linia unor privati dar peste noapte s-a furat un pod si acum e mai bine asa!) imi aminteste de...ghici, Zugdidi, orasul din provincia Samegrelo. Asa ar putea deveni si oraselul gruzin insa oamenii sint mai cinstiti si muncitori acolo(exceptindu-i pe cei citiva din gara lor cu licoarea bahica)

2. Interesant mod de a petrece Pastele, mai mult printre bere, vin si iarasi bere si impresii contradictorii: cele placute ale naturii si cele neplacute ale oamenilor. Ce sa-i faci, in Romania nu se pot dezbina astea doua si de cele mai multe ori, lasi ochii deschisi si astupi urechile...
    E pacat, altii n-au si nu stiu cum sa mai protejeze putinul, iar noi avem si risipim... E pacat si ca manelistii n-au inteles nici dupa atata vreme ca natura se savureaza in liniste. De ce-or mai consuma benzina pana pe munte daca oricum nu se bucura de el??!

3. cu berile a fost si este mai mult de fandoseala,caci de mers am mers foarte mult pe "creasta".cat despre cocalari,nu scapi de ei neam,in zone care sunt arhi-mega popularizate la tv sau net.oricum,nu am mai precizat ca la cata "euforie" a fost din partea lor,unul a patit un accident tragic iar Adina a spus ca "bine i s-a intamplat",dupa vechiul percept "an eye for an eye"

4. In plus fata de ceea ce am scris,in tara sunt mari probleme pe care politicienii romani ar trebui sa le rezolve,dar,sub diferite aspecte ,le rezolva altii,cum ar fi persoanele fizice sau asociatiile pentru dezvoltare durabila(mult hulitele ong-uri,dar care chiar construiesc Romania,la urma urmei).n-am mai spus ca in Intorsura Buzaului nu e un indicator cu nimic,turistic ma refer,ca zona este turistica,dar cvasi-necunoscuta.n-am mai zis ca parintii trimit la cersit pe proprii copii si ca acestia habar nu aveau ce se sarbatoreste(exemplu,Pasti).n-am mai zis ca babele de la biserica erau uimite la propiu de venirea unor turisti,pe meleagurile alea.Ele ne-au spus:"ati mai venit,maica,si pe la noi,ca pe la noi nu vine nimeni".Pai cum sa vina,mai mamae,cum sa vina,cineva ,daca nu va faceti cunscuti,si asta prin politicienii care va conduc si pe care voi ii alegeti mereu in ne-cunostinta de cauze.

1. Locuri uitate si de cei care conduc, dar si de oamenii de acolo prin alegerile pe care le fac. E greu sa nu te lasi afectat de toate astea, dar pe de alta parte nici poporul roman nu pare unul neajutorat ci mai degraba, unul dezinteresat... De orice.

5. exact,este un popor ,la modul general vorbind,dezinteresat si delasator.pardon,il intereseaza can-can-urile,sau cum sa iasa Jiji mai repede din puscarie sau ce mananca Jiji ,la pranz,dimineata si seara.daca fiecare dintre noi,care am ramas pe aici,am face cat de mic lucru util in fiecare zi,tot ar progresa Romania.dar noi,iar la modul general,ne vaicarim si iarasi ne vaicarim.
    te felicit ca ai reusit sa pleci in Canada,si in privinta plecatului in tarile nordice,am mari dubii,in sensul ca ma gandesc ce merita si ce nu.oricum ar fi,tot va trebui sa iau o decizie....