vineri, 10 aprilie 2015

ESTETICA BUNULUI SIMT

Pe la mijlocul anului 2011 am participat la prima actiune personala de voluntariat,care avea ca scop strangerea gunoaielor de pe Valea Doftanei,de pe langa barajul Paltinu si a localitatilor Tesila si Valea Doftanei.
Recunosc ,am avut o recomandare din partea unui membru al unui ONG,ceea ce nu-i de colo.
Se tot vehiculeaza in societate expresia:"fi tu schimbarea pe care vrei s-o vezi in lume".Sau ceva de genul asta.Vrajeala vrajelilor..
Va dau doua contraexemple.
Unul se refera la strangerea deseurilor din Valea Doftanei iar celalalt, la plantari.
Sa incep cu deseurile.
Actiunea a esuat in comunitatea parintilor din aceste localitati,dar a avut "priza"la copii.
Ne trebuie un sociolog,sa explice si de ce.
Dar pana gasim un sociolog,va explic eu de ce:pe vremea lor(si a mea,implicit)nu exista ONG,nici atatea tone de marfuri,nici educatie ecologica,iar reciclarea se rezuma doar la colectarea sticlelor si borcanelor,dar obligat-fortat.
Ma intreb totusi,de ce eu,la varsta de 40 de ani,imi strang gunoaiele ,cand merg pe munte,de exemplu,si pe deasupra le mai strang si altora?
Raspuns:Bunul Simt este puternic influentat de educatie,ideologie,mediul social.
Si cum dintr-o biata "lovilutie"nu s-a inteles nimic,dar absolut nimic,fiecare roman si-a acaparat libertatea sa,si mai abitir a arvunit-o si pe-a altuia.
Parintii chemati sa stranga gunoaiele,culmea,aruncate tot de ei!!,nu au dorit sa participe la actiune,ascunzandu-se prin case.
Am observat ca in aceasta pseudo-democratie,daca ii spui compatriotului sa nu faca un rau,o actiune prosteasca,mai vartos o face,aratand aici o caposenie si un orgoliu maxim.
La Valea Doftanei am avut un incident cu un nene care m-a intrebat ce facem noi in comuna lor si i-am raspuns:"am venit sa va strangem gunoaiele"
Vizibil ranit in orgoliu,acesta a luat o sticla de pe jos si a aruncat spre mine.Sticla nu erau pet..
Frustrarile s-au adunat cu toptanul,in acest popor.Dar nu-i vina mea.
Societatea asta ma sperie,de multi ani.Am ajuns sa merg doar in locurile unde am treburi si sa ma retrag tiptil,spre casa.Nu este o societate normala,societatea in care traiesc.
Am revenit pe Valea Doftanei in noiembrie 2011,intr-o excursie particulara.
Am gasit tone de gunoaie,care crescusera gratie...cetatenilor dinValea Doftanei.Va multumim!
Cel de-al doilea exemplu priveste impaduririle.Manat tot de un imbold de a face bine tarii,ca "simplu cetatean",am impadurit sudul Romaniei timp de trei ani.Mi-aduc aminte cu cata ura se uitau cetatenii,in metrou,cand veneam de la plantari cu tricoul pe care scria:"ViitorPlus a plantat 180000 de copaci,pentru Padurea Copilor".Ura propriilor compatrioti pentru ca facusem un bine...
La Draganesti-Vlasca am impadurit timp de 2 ani la rand,dar am fost de vreo 6 ori.Munca noastra nu a fost apreciata si inteleasa de localnici,asa incat acestia au venit cu oile si caprele,care au ciugulit din puieti.
Exemplele mele pot continua.
Am observat ca,ori de cate ori faci un bine sau ceva util pentru societate,vine un compatriot de-al tau,romanas,si se uita la tine "de pe margine",cu un ranjet ironic,incepand sa dea sfaturi.El e cel mai bun!
Astazi,de exemplu,am fost la Hornbach sa cumpar niste puieti de pomi fructiferi,impreuna cu prietenul meu,Madalin.I-am plantat in zona strazii Ramnicu Valcea,din sectorul 3,intr-o gradinita a unui bloc.
Gradinita se afla intr-o stare de paragina ,cu gunoaie pe jos,liane cataratoare ,care ajunsesera pana la parter,pomi uscati ,fara seva.De cum am inceput sa facem curat si sa plantam fructiferii,au inceput sa apara carcotasii,cu sfaturile lor tembele:
"astazi e Vinerea Mare,nu trebuia"
"dar de ce nu puneti plop??"
"la cat ati spus,la30 cm?aaa,nu e bine".
"nu cred ca se vor prinde".
Iesirea din pictiseala si curajul apar doar daca vreun seaman de-al tau incearca sau face un lucru util pentru comunitatea in care traieste.Dar pana sa se trezeasca din carcoteala,romanul iti toaca verzi si uscate.Ok,daca esti tu mai bun la gradinarit,de ce n-o faci?aaa,costa.Pai ce nu costa,pe lumea asa?
Pana atunci,fratilor,sa ne uitam la Antene,sa ne sapuneasca pe creierase,si sa ne dea micul drog media,ca asta se doreste.
Si,in mod deosebit,noi suntem mandri cetateni ,pentru ca ne platim impozitele si taxele,corect,si nu mai e nevoie sa facem si altceva,pentru natie.
Credeti ca-i suficient pentru profesia de cetatean?
Eu sunt sigur ca nu.







Fotografiile sunt facute la marginea lacului Pasarea,pe 29 martie 2015.Sudul Romaniei este cel mai jalnic tinut al tarii.Mi-e sila de oameni din astia.Dupa ce sunt iresponsabili,mai te privesc si urat,sunt neprimitori,atunci cand vii ca turist.Sa zica mersi ca cineva constientizeaza frumusetile turistice si istorice ale zonelor astora,ca ei,nu.


Un comentariu:

  1. Trist de-ți vine să le dai foc. Dar nu poate arde focul atâta prostie și delăsare...

    RăspundețiȘtergere