joi, 5 octombrie 2017

Catarare la fosta cariera din Poiana Tapului, 30 septembrie 2017

Sunt oameni care se ocupa si in Romania de bunul mers al escaladei pe faleze sau pereti naturali de stanca.
Unul din acestia este Laurentiu Anghel, o legenda vie a escaladei sportive din tara noastra.
In anul 2008,cand am ajuns pentru prima oara la cariera de calcar,dezafectata, din sus de Poiana Tapului, nu stiam cine a spituit traseele de acolo.
Acuma stiu ,si pot informa,pe aceasta cale.

Scurt istoric

Intre anii 1990-1994, Laurentiu Anghel si Radu Nicolau pitoneaza mai multe faleze de calcar, aflate deasupra Sinaia si a Poienii Tapului.
Majoritatea traseelor de escalada se afla in apropierea Poienii Stanei Regale: faleza Belvedere , ,Faleza Francezilor,Cheile Mici ale Pelesului, Cheile Mari ale Pelesului etc.
In drum spre cota 1400 ,exista Faleza Sfanta Ana.
Sunt trasee incepand de la gradul IV si terminand cu gradul X, aceasta fiind scala de dificultate U.I.A.A.
Am remarcat de-a lungul anilor ca zona este frecventata de ursi, si nu ma mira.Este o zona salbateca, chiar daca "turistii" dadeau sau nu de mancare, acestor patrupede.
La inceputul anului 2006,in 14 ianuarie, Laurentiu Anghel si Radu Nicolau, ajutati cu materiale de catre David Neacsu si Mihai Anastasiu, realizeaza un proiect foarte important,cu bataie lunga, si anume, re-conditionarea traseelor de escalada, angajament care s-a realizat pe parcursul a patru-cinci luni de zile.
La re-conditionare au participat si Bogdan Dudau si Viorel Anastasiei.
Abia acum, pe aceasta cale ,ii multumesc sincer lui Laurentiu Anghel, pe care l-am cunoscut o singura data,la refugiul Costila, cred ca prin 2008.
De-a lungul anilor, cel mai mult m-am catarat in traseele Freedom, Supozitorul cu Frunze si Cucu Bau,ele aflandu-se la Faleza Sisif si Sfanta Ana.
Nu sunt fanul escaladei, insa foarte rar este bine sa exersez ceva tehnica , outdoor, in detrimentul panoului de escalada, de sala.

In privinta traseelor de escalada de deasupra Poienii Tapului pot spune ca acestea sunt cele mai usoare ,din cele aproximativ 80, cate au deschis cei doi cataratori.
Sambata, 30 septembrie 2017, am parcurs 3 din cele 6 trasee aflate aici.
Accesul este oarecum intortocheat ,pentru cine vine prima oara sau chiar pentru unul ca mine,care nu mai fusese de exact 9 ani.
Cum se ajunge la aceasta cariera?
Din Drumul National 1, localitatea Poiana Tapului, urcam pe strada Mihai Bravu; o urmam pana la capat.
De acolo vom vedea un drum ce urca prin padure,spre stanga.
Il vom urma fie cu masina,fie pe jos. In partea stanga a drumului sunt niste ruine ale unor locuinte. Aspectul zonei este dezolant, zeci de peturi si gunoaie acoperind acele ruine.Pe deasupra, balariile sunt foarte mari.
Echipa noastra a pierdut prima poteca ce urca spre dreapta,pe un valcel bolovanos, si a luat-o pe cel de-al doilea valcel, care este foarte lung,periculos,foarte abrupt.
Mi-am dat seama ca ceva nu este in regula,abia pe la mijlocul acestui valcel, pentru ca nu se vedea faleza de escalada. Una este sa vii intr-un loc, dupa 9 ani,si alta este sa-l frecventezi.
Cu ceva pantaloni rupti de la boschetii de macesi, cu cateva pietroaie pe care ni le tot pasa un pustiulica de 9 ani,care era cu tatal sau, am ajuns, in sfarsit, la faleza mult- dorita.
Extrema dreapta are traseele cele mai usoare:  de exemplu Tuiti, care e cotat 5+, apoi Johnny Bravo, care este tot 5+. Majoritatea traseelor au o inaltime de 18-20 de metri, sunt bine spituite. Am intalnit o roca relativ stabila.
In acest perete, Laurentiu Popoviciu, Gina Popoviciu si subsemnatul am urcat 3 trasee:Tuiti, 5+, Johnny Bravo, 5+, si Cau(Cow), 6-.
Cau ,cel care se afla central,este mai greu decat cele din dreapta extrema,cum te uiti la perete.
Topurile sunt prevazute cu cate doua ancore si cu cate o veriga rapida,deci mansa sau regruparea se poate face foarte fain,avand o bucla neechipata(in jargon, "anou")trecuta printr-o ancora iar partea cealalta a buclei o trecem prin veriga rapida.De retinut ca bucla trebuie sa formeze un unghi de aproximativ 60 de grade,sa nu depaseasca acest unghi,si ca bucla,la jumatate,trebuie intoarsa, folosind metoda Prohasca.
Succes la catarare iar eu imi urez sa am succes la turisti si cetatence care sa ma iubeasca din dragoste)))
















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu