duminică, 29 octombrie 2017

Iezerul Mostistei, 22 octombrie 2017

Planuiam de mult timp o excursie la Iezerul Mostistei, inca de prin 2012.
Adunasem ceva informatii si credeam ca e foarte frumos.
Dupa cinci ani de asteptari, am ajuns si in aceste locuri,in judetul Calarasi, insa am fost deceptionat.
Satele sunt de o saracie rar intalnita iar localnicii sunt foarte curiosi si te intreaba ce lucrezi,de unde esti si ce faci pe aici.
Intrebarea "ce lucrezi?" nu era in meniul intrebarilor celor de pe la sate. Poate la astia se poarta intrebarea asta.
Cand am ajuns in comuna Manastirea,aflata in partea sud-vestica a lacului, am intrat in biserica ,monument istoric,construita pe la 1600.L-am intrebat pe unul din preotii din biserica ce hram are aceasta si mi-a raspuns pe un ton arogant:"pai n-ai vazut la intrare?" Imi raspunsese un preot tanar, cu un chip de imbuibat.
Bineinteles,la noi,la romani, se poarta chestia asta,daca te vede careva cu rucsac in spate,plete,cu bocanci,gata ,te-au si luat de neica nimeni,fiul ploii, ce cauti tu pe-aicea.
Eu i-am vorbit cu dumneavoastra,el mi-a vorbit cu "tu",ceea ce este o diferenta care se numeste educatie elementara.
Preotul mai in etate mi-a vorbit cu "dumneavoastra".
Mi-a spus sa-l astept ,ca are sa-mi dea ceva de citit,vazandu-ma interesat de acest monument istoric.
In fine, dansul avea discutii aprinse cu 2 localnici, si l-am asteptat cat l-am asteptat,apoi am plecat.
Cand trec prin satele romanesti din sud, imi dau seama ca 27 de ani de "democratie" nu au insemnat nimic, politicienii fiind doar o clica de hoti sinistrii care au prostit populatia. Aceste sate puteau fi prospere,dar daca te duci in orice sat de campie,din sud, si intri intr-un magazin,vei observa ca lumea cumpara pe caiet.Vei mai observa ca lumea,localnicii,sunt foarte refractari cand vine vorba de vizita unor vilegiaturisti, cum eram noi, si imi pun intrebarea de unde aceasta incuiere si aceasta frica, in a aborda noul-venit.
Am avut o buna-dispozitie in ziua aceea, fiind cu prietenul Mihai, de le-am raspuns localnicilor, calm. Ei ne tot intrebau,si prin Manastirea,dar si prin Ulmi, ce lucram si ce-i cu noi pe-acolo. Le-am spus ca eu sunt ghid si ca Mihai este economist.
In Ulmi am oprit in fata curtii unui cetatean care isi aduna gutuile.
Am cazut de acord sa-i dam omului o suma de bani ca sa cumparam gutui.
Nu stiam cat este kilogramul de gutui,asa incat l-am intrebat pe cetatean cat ne costa. Noi i-am oferit 10 lei, el a spus ca ni le da cu cinci. Omul ne daduse foarte multe gutui.
Ceea ce imi este mie ciuda este faptul ca localnicii astia din sud au fost lasati rau de tot,de izbeliste. Cred ca de curand au fost asfaltate drumurile ce leaga micile sate ale Baraganului.
Ce sa mai zic de educatie.Gunoaile de pe malul Iezerului Mostistei troneaza cum au tronat si cele de la Magura Zboiu.
Cred ca noua ne lipseste civismul, si cand vine vorba de simplul cetatean,dar si cand vine vorba de politician.
Abia de la Manastirea,spre Coconi, Sultana,malul este mai curat.Adica pe partea cea mai abrupta a lacului, aflata in vest. In rest, nu se merita explorat.
Am stat ,undeva,pe iarba mare,intre Manastirea si Coconi, pe un promontoriu inalt, si abia acolo am mai scapat de gunoaie.
Ziua era calma,cu un soare bland de octombrie.
Am mers singur,vreo 500 de metri spre Coconi, sa explorez. Era asa de abupt malul incat n-am putut sa cobor.
Sunt cateva imagini spectaculoase,cu pereti de loess si ceva pasari care stau calme, plutind in imensitatea luciului apei.
Pe tarm exista lungi plantatii de vita-de-vie, insa strugurii sunt foarte mici.
Ma intreb daca exista curse locale, macar intre Lehliu-Gara si aceste amarate de sate.
Repet,localnicii par oropsiti de soarta,rau de tot.
Poate as mai vizita tinutul la primavara, acum mi s-a parut foarte deprimant.


















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu