joi, 19 ianuarie 2017

FLORI DE MUNTE 2016

Am scris acest post din mai multe motive.
Iata-le:
1.ma deranjeaza superficialitatea turelor de 2 bani,care au mare succes la public;prin urmare vreau sa ies in evidenta si cu altceva ,deosebit,fata de "marile aspiratoare de turisti".
Stiu insa ca totul se vinde ,chiar si in turism ,pe baze psihologice.Ni s-a spus asta la curs.Cam 60% din vanzari sunt psihologice,restul insemnand cunostinte tehnice,alpine,de orientare etc.
Imi pare rau ca deranjez gandind cu voce tare sau scriind aici,dar nu pricep de ce ar mai trebui sa primeze superficialul,ca un leit-motiv al drumetiilor montane sau chiar prin paduri.
La momentul acesta,am doar vreo 4-5 oameni care (imi) inteleg turele,nu neaparat pe mine,ca cetatean.
2.ca sa lasi ceva in urma ta,trebuie in primul rand, sa ai tu foarte multe cunostinte,legate de flora,fauna etc.
Ca si ghid,nu poti fi bata,tufa de Venetia(era o expresie mai veche).
Vrei sa aiba ceva cunostinte,turistii tai,sau ii plimbi de colo-dincolo?
Vrei sa duca si ei,mai departe,aceste cunostinte?
3.ma simt implinit cand le voi spune si generatiilor mai mici, despre aceste plante,de exemplu.
Am selectat 24 de fotografii cu plante,unele de leac,altele otravitoare,pe care le-am fotografiat de-a lungul anului 2016.Cand ma uit la aceste flori,plante,raman cu o nostalgie amara dar si cu speranta revenirii la acele plante.
Cred ca am un mare avantaj al vietii ca pot cunoaste frumusetea unor flori rare, care cresc indeosebi pe munte.
Mai sper inca la excursii cu turisti care sa vina in turele mele,nu pentru barfele ireale,vehiculate in on-line,despre mine,ci pentru ceea ce cunosc eu ca si ghid.Treaba aceasta depinde 50 % de mine si 50% de turisti.
Sa vedem acum cate ceva din flora muntilor Romaniei.

                                                     
                                                Foto 1-Spanz-Helleborus Purpurescens,una dintre cele mai otravitoare plante din flora montana a Romaniei.Fotografiat in Masivul Piatra Mare,pe o ninsoare puternica.Data cu aproximatie a fotografiei este 25 martie 2016.

 Foto 2-Floarea Pastelui-Anemone Nemorosa,fotografiata pe 23 aprilie 2016,pe Plaiul Munticelu,in Muntii Bucegi,altitudine 1200 de metri.
 Foto 3-Brandusa de primavara,fotografiata pe Platoul Bucegilor,in apropierea cabanei Piatra Arsa,altitudine aproximativa 1900 metri.Exista si o specie de brandusa de primavara de culoare galbena pe care va invit sa o vedeti in Parcul Natural Comana,in martie 2017.
 Foto 4-Persicaria Bistorta sau Polygonum Bistorta.Intalnita prin fanetele din sus de Cheile Bicazului,la inceput e iunie 2016.
 Foto 5-O specie de orhidee Dactylorhiza,dar nu stiu care este.Fotografiata pe platoul aflat mai sus de Cheile Bicazului,la inceput de iunie 2016.
 Foto 6-Bulbuc de munte sau Trollius Europaeus,intalnit tot intr-o zi ploioasa de iunie,in Cheile Bicazului,un rai pe pamant.
 Foto 7-In aceiasi zi ploioasa de iunie,pe platoul dinspre varful Suhardul Mare,am intalnit-o pe ea: Viola Odorata,gingasa si plapanda.
 Foto 8- Clopotel sau Campanula Patula,fotografiat in Masivul Piatra Mare.Toate aceste flori imi aduc aminte de cate-un personaj cu care am fost in excursiile respective.Excursia aceasta nu o voi uita.
 Foto 9- Intr-o vara excesiv de caniculara a lui 2016 am intalnit Iarba Mare,in Masivul Piatra Mare.Intr-o vara cu multa tristete si asteptare ,am intalnit multe flori frumoase ,daruite numai eu stiu cui.Sufletistii pierd intotdeauna.Dar nici barbat rau nu pot fi.Iarba mare este o planta de leac iar radacina ei este folosita pentru guta,reumatism,eliminarea Bacilului Koch.
 Foto 10-Bulinutele astea roz,ca niste bombonele,se numesc Coacaze,dar nu cele comestibile ,pe care le stim,ci o specie de Erica Spiculifolia,descoperita in Muntii Bucegi.Fugind de canicula,stand pe jos intr-un supra-arhi-mega aglomerat tren de Valea Prahovei,am ajuns la aceste dragi flori,impreuna cu Mihai  Bobocea.S-a intamplat intr-o zi de 14 iulie 2016.
 Foto 11-Ceea ce vedeti Dumneavoastra este cea mai mica orhidee din tara noastra,Chamorhis Alpina.Masoara doar 3 centimetri inaltime.Noroc ca se ascunde strasnic in iarba si ca nu o stie lumea.Nu doresc sa dau locatia.
 Foto 12- Vatamatoare,planta de leac descoperita in Muntii Bucegi,in iulie 2016.
 Foto 13-Rusulita sau Hieracium Aurantiacum, fotografiata in 2016,in iulie.Intr-o zi torida de iulie ma aflam pe la 1900 metri altitudine,unde am intalnit aceste gingase flori.Erau doar 14 grade Celsius iar la Bucuresti erau 40 de grade!
 Foto 14-Vulturica sau Hieracium Villosum,intalnita tot pe Platoul Bucegilor,in acea zi caniculara de iulie 2016.
 Foto 15-Floare de Pulsatila Alpina,intalnita in Muntii Retezat,in iulie 2016.
 Foto 16-Gentiana,in Retezat,iulie 2016.Acest masiv m-a uimit prin diversitatea florei sale.
 Foto 17-o alta specie de Orhidee,nu stiu care dintre Dactylorhize.
 Foto 18-Dactylorhiza Maculata sau Mana Maicii Domnului(cat de frumos spus); o alta orhidee intalnita in Muntii Retezat,iulie 2016.
 Foto 19-Fruct de Pulsatila Alpina,intalnit in Muntii Retezat,iulie 2016.Initial am crezut ca este Barba Ungurului,insa aceea este alba.

 Foto 21-Mur sau Rubus Hirtus.Ce haplea am mai fost atunci,am facut mana grebla si am luat cu pumnul.Asta s-a intamplat pe Muchia Scoarta ,in Alpii Transilvaniei,atunci cand am dat examen la SGLM.Mi-aduc aminte ca in tura montana am fost cu Ioan Stoenica si Florin Ocolisan.
 Foto 22-Sor cu frate sau Vio cu Cip.Nedespartiti si totusi despartiti de mii de kilometri.I se mai spune si Malampyrum Bihariense.Vazut,placut si fotografiat in Cheile Varghisului,august 2016,cand iepurele era schiop si se gandea la moto-ciclista!
 Foto 23- Soldanela Montana sau Degetarut ,intalnit in ziua in care m-am indragostit de Ea...Iar Ea a disparut...Aici,in Cheile Orzei,mai 2016.

Sper totusi intr-un an foarte productiv si bun.
Vaya con Dyos,Cetateni.

Un comentariu:

  1. Buna seara, impresionamta colectie de flori, multumesc pentru informatii. Sa aveti un an plin de succese, realizari si impliniri.

    RăspundețiȘtergere